søndag den 23. februar 2014

Thy Trail Marathon (eller rettere sagt, ½-marathon) - Lørdag d. 22/2 2014

Så kom dagen endelig hvor der skulle prøves kræfter med Thy Trail Marathon.

Jeg havde længe glædet mig til dette, mit første, marathon. Endnu engang havde jeg dog klokket i den og fået skadet mig selv og dermed ikke trænet nok, så jeg var fornuftig nok til at ændre distancen til en ½-marathon i stedet. Dette gjorde bestemt ikke oplevelsen mindre god....

Jeg havde lejet et sommerhus af en tidligere kollega i Klitmøller i gå afstand til målområdet, så det kunne jo ikke være nemmere.

Vi tog afsted allerede torsdag så der var rigeligt tid til at akklimatisere. Fredag blev til en lille tur rundt i klitterne og med afslutning på stranden hvor der skulle være målområde dagen efter.

Fredag var det ellers fremragende vejr. 5-6 grader, solskin og svag vind. Der var lovet samme vejr om lørdagen så jeg havde store forventninger.

Lørdagen startede dog noget anderledes ud med regn og lidt mere blæst end lovet. Ikke at det gjorde noget, alle var vel kommet for at opleve Danmarks barskeste Marathon.

Da jeg havde skiftet til ½-marathon kunne jeg vente til kl. 11 med at hoppe på bussen som skulle transportere os til startområdet.

Kort efter ankomst til starten ved Stensbjerg Landingsplads klarede vejret dog noget op og jeg syntes også vinden lagde sig en smule. Da starten gik kl. 12 var regnen stoppet, vinden var svag (og kom bagfra). Vi startede ud med et godt stræk - 2km. Jeg løb hurtigt ind i Brian fra Team VULK som var ude på marathondistancen. De havde haft en MEGET våd start hvilket også kan ses på de mange flotte videoer der er at finde om løbet rundt omkring.
Efter et par kilometer var vi inde i det smukke landskab inden vi igen ramte stranden. Efter en lille kilometer rundede vi Nørre Vorupør og fortsatte 2,5 km langs stranden. Her var det helt sikkert et af turens flotteste stykker. Lodrette sandskrænter til højre og bølgerne som slog ind til venstre - FANTASTISK!!

Efter 7,5 km. gik turen igen ind den flotter naturpark. hHer løb vi 4,5 km. i den sindsygt flotte natur inden vi ramte turens første og længste asfaltstykke (ca. 700-800 m). Herefter løb vi ind i vandland! De næste 2 km foregik stortset i vand til anklerne (eller derover) koldt og hårdt men en del af den samlede, storslåede, oplevelse. Efter 15,5 km. ramte vi turens sidste, korte asfaltstykke inden vi igen endte på stranden. De sidste ca. 5 km var langs stranden (lige af brudt af et smut ind i klitterne) og her kunne det mærkes i lårene. Specielt den sidste kilometer trak tænder ud,

Jeg kom i mål som en meget glad mand efter 21,57 km og 2:13:46 @ 6,12.

Den officielle tid sagde 2.14.01.

Nu har jeg ikke deltaget i mange løb, men dette er indtil videre det bedste, fedeste, vådeste og hårdeste. Jeg er helt sikkert tilbage næste år - dog på marathondistancen!!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar